ToimistoSissit testaa: Kongressimessut 2016

ManagementEventsin järjestämät Kongressimessut on yksi suurimmista sihteereitä ja assistentteja kokoavista alamme ammattitapahtumista, jossa tänäkin vuonna vieraili useita satoja ToimistoSissejä. Tilaisuus järjestettiin 13.-14.4.2016, perinteisesti Finlandia-talossa. Kongressimessut on ToimistoSissien kalenteriin vakiintuneet "perusmessut", jossa käydään päivittämässä tiedot tapahtuma-alan toimijoiden tarjonnasta.

ToimistoSisseillä on messuilla ihan oma roolinsa: olemme kävijöitä, mutta myös näytteilleasettajina nyt jo viidettä vuotta mukana. Haluamme olla rakentamassa tätä tapahtumaa tuottamalla messuille jäsenistöämme kiinnostavaa ohjelmasisältöä ja innostaa osallistumaan, jotta meillä sihteereillä ja assistenteilla olisi jatkossakin tarjolla laadukkaat, ajankohtaista tietoa tarjoavat ammattimessut, joista ammentaa ideoita ja virtaa työhön. Sihteerien ja assistenttien S&A-päivät kukoisti ja kuihtui. Alan toimijoiden tulisi yhdessä varmistaa, ettei Kongressimessuille käy samoin. Tässä blogikirjoituksessa kerron ToimistoSissien vinkkejä myös tähän.

Kongressimessujen vahvuudet

Kongressimessuissa ToimistoSissien jäsenistöä viehättää kompakti, kokousten ja yritystapahtumien järjestämiseen keskittyvä kokonaisuus, se ei rönsyile. Tapahtuma tarjoaa mitä lupaa: täsmätietoa kokousjärjestäjille. Maksuton ja tasokas seminaaritarjonta lisää tapahtuman kiinnostavuutta. Lisäksi Finlandia-talolle on helppo tulla.

Kehitettävää

Kongressimessut on säilyttänyt pitkään asemansa ToimistoSissien jäsenistön ykkösmessutapahtumana, mutta edelleen menestyäkseen se kaipaa uudistamista. Yleisfiilis on, että samat näytteilleasettajat esittäytyvät samoilla paikoilla vuodesta toiseen. Tässä syy, miksi osa ToimistoSisseistä sanoo käyvänsä tilaisuudessa vain joka toinen vuosi. Lisäksi Finlandia-talo on paikkana sokkeloinen. Suunnistaminen Kongressimessuilla on joka vuosi yhtä haastavaa.

Messuille on kiva lähteä, messut on irtiotto arjesta, messuilla on hulinaa. Ihannetapauksessa saat kontaktit ja ideat tuleviin tapahtumiin kokoon parissa tunnissa. Osastoilla ovat vastassa aktiiviset ja hymyilevät näytteilleasettajat, jotka osaavat kertoa ytimekkäästi kiinnostavimmat puolet tarjoamassaan palvelussa. Esitteitä emme kaipaa - saman tiedon löytää kyllä netistä.

Messuosastojen ei tarvitse olla hulppeita, mutta kekseliäs jää mieleen ja erottuu. Osastohenkilökunta on se tärkein, joka houkuttelee kuuntelemaan ja pitää messufiilistä yllä. Emme halua palata toimistolle kädessä painava kassi esitteitä, vaan virkistyneinä, täynnä intoa, uusia kontakteja sekä käyttökelpoisia ideoita.

Mitä ToimistoSissit toivat Kongressimessuille?

Lähtökohdat: pieni budjetti, kekseliäs erottuu, jäsenistö liikkeelle, reippaat ja iloiset jäsenet edustamaan verkostoa, tarjotaan mielenkiintoista tietoa, tuodaan messuille säpinää ja nostetaan tunnelmaa.

ToimistoSissit pysäyttivät messuille tulevan väen pienen pienellä osastollaan sisääntulon läheisyydessä, joka tehtiin näkyväksi isolla screenillä yhteistyössä Capital AV:n kanssa. Screeni toimi hienosti osaston taustana ja kiinnitti ohikulkijoiden huomion. Näytöllä pyöri mm. ToimistoSissien jäsenistön arvostamien ja suosittelemien palveluntarjoajien logoja. Tällä viestittiin ToimistoSissien roolia tapahtuma-alalla: tuomme esille, missä kokouskohteissa tapahtumista vastaavien sihteerien ja assistenttien mielestä palvelu pelaa, ja kannustamme näin hyviä toimijoita menestymään. Näin ToimistoSissit vaikuttavat siihen, että ala kehittyy ja vastaa jatkossa entistä paremmin yritysasiakkaiden toiveisiin.



Messujen kohokohta oli torstaina pidetty paneelikeskustelu, jossa viisi ToimistoSissiä astui lavalle keskustelemaan aiheesta: Mistä ideat ja kumppanit tapahtumiin? Mainoskylttiä kantavat ToimistoSissi-ryhmät kiersivät käytävillä paneelia mainostamassa. Tempaus huipentui läpi messualueen kiertäneeseen liki 30:n ToimistoSissin letkaan.

Paneelimme tarjosi ennen kokemattoman asetelman, jossa messukävijät, ToimistoSissit, kutsuivat kollegansa ja näytteilleasettajat kuuntelemaan assistenttien näkökulmaa tapahtumien järjestämiseen. Keskustelun videotallenteesta (kesto 1:02h) voit kuunnella, mitä mieltä panelistimme ovat messuista ja muista markkinointikanavista, mistä etsitään ideat ja millä perusteella tapahtumakumppanit valitaan.

Paneelimme keräsi 200-päisen yleisön kuulijoita, ja keskustelua jatketaan edelleen LinkedIn:ssä - osallistukaa keskusteluun!





Paneelikeskustelusta saamastamme palautteesta oivalsimme, että ToimistoSissit voivat antaa tapahtuma-alalle paljon toimimalla vuorovaikutuskanavana tapahtumia järjestävien jäseniemme ja palveluita tarjoavien välillä. Näin syntyi idea tähän blogiin.

Tervetuloa seuraamaan ToimistoSissit testaa -blogia! Tässä blogissa kerromme, miltä tapahtumatilat ja alan palvelut näyttävät tapahtumia järjestävien sihteerien ja assistenttien silmin. Blogi tarjoaa käytännön kokemukseen perustuvaa tietoa tapahtumia järjestäville, ja palveluntarjoajille vinkkejä, miten omia palveluita kannattaa kehittää.

Seuraa juttuja tapahtumista myös ToimistoSissien Facebookista.

- Taija Uusikumpu, ToimistoSissien verkoston koordinaattori