Ongelma + verkosto = ratkaisu

Katja, assistentti Telia Cygatelta, kohtasi joulun alla haasteen. Työyhteisö oli pääasiassa etätöissä ja pikkujoulujen peruuntuessa olisi keksittävä millä muilla tavoilla työyhteisöä voisi ilahduttaa. Harmikseen hän kuitenkin huomasi, että juuri millään yrityksellä ei ollut juuri tarjota verottajan ehtojen mukaisia tuotteita, joita olisi voinut tilata työporukalle verovapaasti. Asiaan perehdyttyään hän huomasi, että ongelma oli todellinen ja sen ratkaiseminen hyödyttäisi varmasti myös muita assistenttityötä tekeviä. Tämä sai Katjan muistamaan ToimistoSissit, joka tarjoaisi hänelle täydellisen kanavan sekä palveluiden kehittämiseen, että tiedon jakamiseen myös muille. 

ToimistoSissit yhdistää assistentit ja palveluntarjoajat 

Katjan oivalluksesta ToimistoSissit kutsuikin koolle joukon sissejä ja partnereita pohtimaan yhdessä sitä, millaista tarjontaa yrityksissä kaivattaisiin juuri nyt (ks. tallenne). Kun valmiita ratkaisuja ei ollut, oli tilaisuus oivallinen niin asiakkaan kuin palveluntarjoajan näkökulmasta. Milloin viimeksi assistenttina on saanut olla mukana konkreettisesti suunnittelemassa niitä tuotteita, joita ostaa tulevaisuudessa? Kokemuksen perusteella suorat toiveet, jotka esitetään suureen verkostoon nojaten, otetaan myös palveluntarjoajien keskuudessa kiinnostuneesti vastaan. Tämä oli juuri se voima, johon Katjakin oli luottanut. Yhteen liittoutumalla assistentit saavat aikaan konkreettisia muutoksia.

Sanotaan, että elämässä ei ole ilmaisia lounaita, mutta kun kehitetään palveluita yhdessä, ollaan jo hyvin lähellä. Kaikki hyötyvät, kun tietoa jaetaan, asiakkaalta palveluntarjoajalle ja toisin päin. Kun yleinen tarve on olemassa tai ongelma on omaa yritystä laajempi, kannattaa turvautua verkostoon. Vipuvarsi vaikuttaa asioihin on suurempi, kun tukena on muita ihmisiä, heidän tietotaitonsa ja kontaktinsa. Pelkkä passiivinen keskustelun seuraaminen ei kuitenkaan vielä riitä, vaan omien näkemysten jakaminen on erittäin tärkeää. Arvo syntyy juuri siitä, kun yhdessä keskustellaan asioista. Mitä enemmän aktiivista pohdintaa harjoitetaan, sitä vaivattomammin löydetään kaikkia hyödyttäviä ratkaisuja.

Runsas sato tarvitsee puutarhureita

ToimistoSissien keskustelu, joka lähti Katjan aloitteesta, johti monen työtä helpottaviin ja ilahduttaviin oivalluksiin. Kun istutetaan vastaavia tiedon siemeniä samalle alustalle, kasvaa verkostosta lopulta kaunis puutarha, josta voi löytää haluamansa hedelmän mihin tahansa tarpeeseen. Puutarhassa poiketessasi voit myös sattumalta törmätä marjaan, josta et ollut kuullutkaan, mutta jolla on kyky häivyttää ruuastasi se paha maku, josta olet jo vuosia kärsinyt. Hyvät ideat ovat juuri tällaisia. Tästä oppineena voimme todeta, että oli sitten kyseessä ongelma, johon kaipaat vastausta, idea, johon haluat sparrausta tai oivallus, joka voisi auttaa myös muita – jaa se muiden kanssa. Älä jää yksin, vaan ota verkostosta kaikki irti!

Mistä löydän tilanteeseeni sopivan kanavan?

  1. Painitko haasteen kanssa, jossa kollega voisi osata auttaa? Kysy neuvoa ToimistoSissien Facebook-  tai LinkedIn-ryhmässä. 
  2. Löysitkö tietoa, josta olisi apua myös kollegoille? Kerrytä verkostoon viisautta ja jaa vinkkejäsi Facebook- ja LinkedIn-ryhmissä.
  3. Löytyykö verkostoistasi loistavia yhteistyökumppaneita? Vinkkaa heistä ToimistoSissien suosituksissa  
  4. Onko mielessäsi jokin ongelma tai asia, jota voisimme selvittää yhdessä? Tai josta haluaisit keskustella kollegoiden kanssa? Ota yhteyttä Sissien kotipesään, soita tai laita sähköpostia.

Usva Uusikumpu, viestinnän assistentti, ToimistoSissit



ToimistoSissit on sihteerien ja assistenttien ammatillisen tiedon ja kokemuksien jakamisen verkosto – jotta meidän jokaisen ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen! Liity seuraan ilman jäsenmaksua osoitteessa www.toimistosissit.fi 


Kommentit