Mihin ison yrityksen assistenttitiimi tarvitsee ToimistoSissejä? Kysymykseen vastaa Varman asiakaspalvelupäällikkö, Tuuli Kuutti
Varmassa on tiivis, hyvää yhteistyötä tekevä, 13 assistentin tiimi. Kun menee sormi suuhun, löytyy omasta porukasta lähes aina joku, joka osaa. Silti tiimin näkökulmia kannattaa ehdottomasti laajentaa myös työpaikan ulkopuolelle.
Tuuli Kuutti, asiakaspalvelupäällikkö Varmalta, vetää työpaikan assistenttitiimiä. Tuuli on huomannut, että yrityksen sisäisen kollegaverkoston lisäksi on hyvä olla yrityksen ulkopuolista verkostoa. Firman sisällä saatetaan urautua tiettyihin työtapoihin. Siksi on välillä hyvä sparrailla ja inspiroitua muiden yritysten ratkaisuista. Näitä ideoita voi sitten jalostaa ja jakaa eteenpäin omassa työyhteisössä.
Auttaminen on assistenttiuden ydintä
ToimistoSissit on tarjonnut tähän loistavan alustan. Siinä Tuuli kertoo eniten arvostavansa verkostoitumista, ajankohtaisia, assistentin tarpeisiin suunnattuja seminaareja ja koulutuksia sekä vapaa-ajan toimintaa. Hänestä on hienoa, että toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja mukaan pääsee ilmaiseksi. Se tuntuu resonoivan Varman ja Tuulin ajatuksen kanssa, jonka mukaan ”assistenttityö on sisäistä asiakaspalvelua.” Siksi verkostossa oman osaamisen jakaminen puolin ja toisin tuntuu Tuulista luonnolliselta ja merkitykselliseltä. Se on assistenttiuden ydintä.
Tämä auttamisen ydin onkin kantanut assistenttityötä vuodesta toiseen. Tuuli kertoo, kuinka työtehtävät ovat vuosien varrella muuttuneet, mutta assistentin tarve ei ole kadonnut mihinkään. Hän on kokenut, että Varmalla assistentteja arvostetaan paljon. He ovat työyhteisön moniosaajia, jotka toimivat usein keskeisessä roolissa ihmisten välillä. Moniosaajan rooli on kuitenkin haastava, ja sen ylläpitäminen vaatii Tuulin mukaan sitä, että varaa aikaa myös verkostoitumiselle ja uuden oppimiselle. ToimistoSissien tapahtumat ja SissiPassi ovat osoittautuneet hyväksi keinoksi motivoida koko porukkaa itsensä kehittämiseen.
Vinkkejä jakamalla kasvatat assistenttien arvostusta
Onneksi tämä on nykyään suhteellisen helppoa – netti on vinkkejä ja erilaisia verkostoja pullollaan. Tuuli rohkaisee olemaan aktiivinen ja osallistumaan, esimerkiksi ToimistoSissien verkkotapahtumiin. Näissä pääsee vuorovaikuttamaan samantyyppisissä työtehtävissä olevien ihmisten kanssa ja voi huomata, miten paljon keskustelu avaa ajattelua. Esimerkkinä Tuuli kertoo tiimin saaneen korona-aikana verkostosta, sekä kollegojen että palveluntarjoajien toimesta, oivaltavia vinkkejä etälounaiden ja -tarjoilujen toteuttamiseksi. Kollegoiden kautta voi myös oppia arvostamaan omaa työtään entistä enemmän. Tuuli kertoo 13 assistentin sisäisen verkoston arvon realisoituneen vasta hänen kuullessa, millaista on olla ainut assistentti yrityksessä.
Tuuli uskoo yhteistyön voimaan. Uusien ideoiden sekä kontaktien lisäksi verkostossa piilee valta vaikuttaa koko alan tulevaisuuteen. Vinkkien jakaminen toisille tuottaa osaavia assistentteja. Osaavat assistentit ovat puolestaan työyhteisönsä tähtiä, jotka vakuuttavat ammattitaidollaan ja pitävät pyörät pyörimässä. Tämä kasvattaa assistenttien arvostusta, mikä osaltaan pitää huolen siitä, että ala kukoistaa pitkälle tulevaisuuteen.
Kuva Elina Reinikainen/Varma
Teksti Usva Uusikumpu
Haluatko kuulla, miten assistenttipalvelut on organisoitu Varmassa, assistentti-johtajaparin yhteistyöstä sekä Varman assistenttien arvoista ja miten ne ovat syntyneet? 20.4. ToimistoSissit vierailevat Varmalla. Tutustutaan kollegoihin ja assistentin työhön toisessa organisaatiossa ja bencmarkataan. Lue lisää.
Kommentit
Lähetä kommentti