Assistentin arkea: Etäassistenttina Thaimaassa


Oletko talven räntäsateiden keskellä haaveillut siirtyväsi tekemään työsi jossain palmun alla, vaikkapa Thaimaassa? Suurimmalle osalle tämä jää lähinnä haaveeksi. Itselle etätyöskentelystä Thaimaassa tuli kuitenkin todellisuutta vuosi sitten helmikuussa. Vaikkei nyt ihan palmun alla vaan Bangkokin suurkaupunkivilinän keskellä. Nyt olen jo palannut ns. normaaliin toimistoarkeen ja on hyvä katsoa taaksepäin tuohon reilun puolen vuoden kokemukseen etäassistenttina.

Etätyö on osa monen suomalaisen arkea ja yhä useammilla on siihen halutessaan mahdollisuus. Ehkä assistenttien työ kuitenkin usein nähdään edelleen toimistolla fyysistä läsnäoloa vaativana. Ja on myönnettävä, että varmasti monien assarien kohdalla onkin useita sellaisia työtehtäviä. Myös omalla kohdallani oli tehtävä joitain muutoksia työtehtäviin etätöihin siirryttäessä.

Nykytekniikka alentaa kuitenkin huomattavasti kynnystä etäassistenttiuteen. Kaikkien tärkeimpien työvälineiden ollessa pilvipalveluja, on oikeastaan melko helppoa siirtyä tekemään työnsä missä tahansa paikassa, jossa on kunnon internetyhteys. Kun sain myös puhelinliikenteen netin yli toimimaan, niin yhteydenpito asiakkaisiin ja kollegoihin sujui lähes yhtä hyvin kuin toimistollakin.

Isoimmat plussat: Kotona töitä tehdessä oli usein helpompi keskittyä olennaiseen ja saada asioita vietyä päätökseen. Myös mahdollisuus järjestää omien työpäiviensä aikataulu melko vapaasti vähensi stressiä. Oikeastaan ainoa rajoite tässä suhteessa itsellä oli maiden välinen aikaero (talvella viisi tuntia, kesäaikaan neljä tuntia). Muttei tästä Suomen toimistoajan seuraamisesta silti hankaluuksia tullut. Ja tietenkin sokerina pohjalla, sain ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua erilaiseen kulttuuriin asumalla ulkomailla useamman kuukauden.

Isoimmat miinukset:
Etätyöntekijä on väistämättä hieman erillään muusta työyhteisöstä. Tämä aiheuttaa helposti ulkopuolisuuden tunnetta tai informaatiokatkoksia puolin ja toisin. Asioiden eteenpäin vieminen yhdessä työkavereiden kanssa ei olekaan ihan niin helppoa, kun et voi käydä vaan koputtamassa olkapäähän tai huikkaamassa ovelta. Näihin ongelmiin on onneksi apua tekniikasta. Meidän tiimissä onnistuimme säilyttämään hyvät viestintäyhteydet. Osallistuin etänä viikkopalavereihin videoyhteydellä ja hoidin monet asiat työkavereiden kanssa kahden kesken Skypen chatissa tai WhatsAppilla.

Kaiken kaikkiaan etätyön tekeminen toiselta puolelta maailmaa oli helpompaa kuin etukäteen kuvittelinkaan ja kokonaisuutena hyvin positiivinen kokemus. Iso kiitos kuuluu työnantajalleni, Suomen Puheopiston tiimille mahdollisuudesta etätyön tekemiseen ja tuesta, jota he antoivat siinä onnistumiseen!

Tietenkään etätyö ei sovi kaikkiin töihin eikä ole läheskään joka paikassa mahdollista toteuttaa. Mutta usein jos on halua ja hyvää tahtoa, niin löytyy myös tapoja toteuttaa asioita. Jos sinulle avautuu mahdollisuus kokeilla etäassistenttina oloa, tartu siihen ihmeessä. Ja muistetaan verkostojen tärkeys, niin etätyöskentelijöille kuin kaikille muillekin. Hyvää kevättä ja energistä virettä kaikille ToimistoSisseille!

 Johanna Martikainen, talous- ja koulutusassistentti, Suomen Puheopisto Oy

ToimistoSissit on sihteerien ja assistenttien ammatillisen tiedon ja kokemuksien jakamisen verkosto – jotta meidän jokaisen ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen! Liity seuraan ilman jäsenmaksua osoitteessa www.toimistosissit.fi

Kommentit