Assistentin arkea: Yrittäjänä assistentin saappaissa
Assistenttiyrittäjä Milla Järvinen |
Olen ollut yrittäjä nyt reilut 2,5 vuotta ja koko sen ajan työskennellyt pääsääntöisesti erilaisissa assistentin tehtävissä. Yrittäjyys tällä toimialalla on vielä melko uusi asia, joten usein assistentteja kiinnostaa kuulla, miten käytännössä tämä niin moninainen, suorastaan pirstaleinen työnkuva onnistuu yrittäjänä.
Lähtökohtanani
yrittäjäksi lähtemiselle oli haave omanlaisesta työelämästä. Että voin itse
vaikuttaa työaikoihini, missä ja miten teen työni ja ylipäänsä mitä teen
työkseni ja kuinka paljon.
Askel
palkansaajasta yrittäjäksi onnistui melko kivuttomasti, kun sain silloisen
työnantajani kanssa neuvoteltua jatkavani tehtävissäni yritykseni kautta –
rajasimme vain työnkuvan selvästi, jotta tuntiperusteinen laskutukseni ei paisu
ns. turhista tehtävistä.
Työtehtävien
rajaaminen oli ehdotonta sekä asiakkaan että minun omasta puolestani.
Rajaamisesta on tullut jokaisen uuden asiakkaan myötä yhä tärkeämpää, koska
kuten sanottu, assistentin työkenttä pirstaloituu helposti kattamaan asiaosaamisen
lisäksi jopa siivoojan ja vastaanottovirkailijan tehtävät.
Siksi olenkin nyt
kirkastanut assistenttipalvelujeni sisältöä, ja rajannut palvelut vain talous-
ja organisointipalveluihin sekä markkinointi- ja viestintäpalveluihin. Nämä
ovat omaa ydinosaamistani, ja toisaalta myös minua motivoivia rooleja – muut
tehtävät jätän suosiolla esimerkiksi isommille assistentteja välittäville
yrityksille, joilla henkilöstöä on enemmän ja laajemmalla skaalalla.
Yleisimmät saamani kysymykset
Ajattelin vastata
yleisimpiin minulta kysyttyihin kysymyksiin valaistakseni hieman, millaista
assistenttiyrittäjän arki todellisuudessa on.
Saanko toimeentuloni assistenttiyrittäjänä?
Kyllä. Tietysti pidemmän päälle ei koskaan voi olla varma, miten hyvin kysyntää löytyy kun
edelliset sopimukset päättyvät, mutta pahimman varalle varaudun tekemällä
silloin enemmän töitä kun niitä on tarjolla, ja varmistamalla ajoittaisina hiljaisina kausina kuten loma-aikoina selviytymisen hinnoittelulla.
Nykypäivänä
mikään työpaikka ei ole 100 % varma, joten on parempi valmistautua jatkuvasti epävarmaan
tulevaisuuteen sekä pitää huolta omasta osaamisestaan ja muutoksensietokyvystä,
oli kyseessä sitten yrittäjä tai palkansaaja.
Onko stressaavaa etsiä asiakkaita?
Kieltämättä en
koe itseäni myyjäksi, enkä nauti uusien asiakkaiden etsimisestä. Onneksi olen
ehtinyt jo ennen yrittäjyyttäkin kartuttaa kokemusta ja verkostoja, joiden
avulla tuntuu uusia asiakkaita löytyvän huomattavasti helpommin kuin kylmillä
yhteydenotoilla.
Erityisesti pieniä palasia on helpompi löytää, eli vaikka
yhden tapahtuman järjestäminen tai kerran kuussa laskuttamisen hoitaminen,
mutta mitä enemmän kokeilen erilaisia tapoja työskennellä, sitä varmemmin uskon,
että omalla kohdallani pari isompaa asiakkuutta on parempi kuin monta pientä.
Kun myyn omaa
rajallista aikaani, ei myyntiä tarvitse tehdä paljoa kun kalenteri jo täyttyy.
Usein asiakkaat ovat löytyneet edellisten työpaikkojeni tai työkavereideni
kautta, tai olemalla muuten aktiivinen tapahtumissa ja somessa. Tasapainoilu
asiakkaiden määrän kanssa tuntuu tosin olevan melko jatkuvaa – joko töitä on
liikaa tai sitten niitä pitää taas etsiä lisää.
Millaiset yritykset käyttävät assistenttipalveluita?
Itse olen tähän
mennessä työllistynyt selvästi eniten IT-alan yrityksissä. Kun organisaation on
seurattava aikaansa ja oltava valmis kehittymään, on se valmiimpi myös kokeilemaan
uusia tapoja työllistää.
Isot
organisaatiot karsastavat tätä massasta poikkeavaa, erilaista
työllistämistapaa, joten alle 100 hengen yrityksistä olen löytänyt paikkani.
Lisäksi ihan pienet yritykset ja yksinyrittäjät ovat kokeneet tämän
työllistämistavan helpommaksi ja joustavammaksi tavaksi hankkia apuvoimia kuin
palkkaamisen.
Luulen, että
erityisen mielekästä assistenttipalvelun ulkoistaminen on silloin, kun tarjolla
on työtä vain osa-aikaisesti. Osa-aikaisiin rooleihin on haastava saada hyvää
rekrytointia, mutta yrittäjänä voin helposti tehdä samaan aikaan kahta
osa-aikaista roolia (tai useampaakin, jos työ on hyvin projektiluontoista).
Missä työskentelen?
Olen rajannut
toimialueeni pääkaupunkiseutuun, ja olen saanutkin yhteydenottoja vain
Helsingin rajojen sisältä. Vaikka suorastaan kaikki työtehtäväni on mahdollista
tehdä läppärillä etänä, sekä asiakas että minä itse hyödymme siitä, että
toisinaan työskentelemme kasvokkain.
Olen todennut
olevani tehokkaimmillani, kun saan välillä työskennellä kotoa, mutta
ehdottomasti välillä myös ihmisten ilmoilla, kuten asiakkaan toimistolla. Monia
asioita on helpompi käsitellä yhdessä etäkokouksen sijaan, ja ajoittaiset
tapaamiset sitouttavat myös asiakkaan minuun henkilökohtaisesti paremmin.
Miten ja kuinka paljon laskutan palveluistani?
Laskutan tekemäni
työn kuukausittain jälkikäteen tehtyjen työtuntien perusteella tai sopimuksen
mukaisena pakettihintana. Kattohintani on 50 €/h (+alv), mutta jos sopimus on
pidemmälle aikavälille ja työtä on vähintään 40 h/kk tulen hinnassa vastaan.
Jos tarve on selvästi määriteltävissä, pystyn antamaan arviota
kuukausikohtaiselle pakettihinnalle, mutta yleisimmin asiakkaani valitsevat
tuntiperusteisen hinnoittelumallin.
Olen ottanut
hinnoittelussa huomioon mm. lomien ja sairaspäivien palkattomuuden, oman
hallinnollisen työskentelyn (kirjanpito ja laskutus, myynti ja markkinointi
ym.) palkattomuuden sekä mahdolliset hiljaiset ajat, jolloin laskutettavaa
työtä ei ole saatavilla. Ja tietysti saamastani hinnasta maksan ulos yrittäjän
eläkevakuutukset, muut vakuutukset ja firman kulut, eli lopulta käteen jää suunnilleen
saman verran kuin jäisi palkansaajanakin.
Suosittelen
yrittäjyyttä ehdottomasti kaikille organisoiduille ja avoimille assistenteille.
En itsekään ole mikään ekstrovertti, mutta pitää pystyä avaamaan suunsa (edes
somessa) jotta ympärillä olevat verkostot tietävät mitä sinulla on tarjota.
Organisointitaidot
ovat itselläni olleet erityisen kovassa käytössä, kun hoidan asiakkaideni
hallinnollisten tehtävien lisäksi koko oman toiminimeni hallinnon ja
kirjanpidon. Mutta kun olen kerran tutkinut, miten kaikki asiat nyt
menevätkään, ei tarvitse huolehtia tulevasta vaan voin nauttia tästä vaihtelevasta,
joustavasta ja itseni näköisestä työelämästä.
Milla Järvinen, yrittäjä, assistenttipalvelut
Tarjoan toiminimelläni monipuolisia assistenttipalveluja viestintään ja markkinointiin, taloushallintoon sekä organisointiin yli 10 vuoden työkokemuksella. Tutustu: www.millajarvinen.comPs. Laita ihmeessä kysymyksiä esim. LinkedIn:ssä tai meilillä, tai tähän alle kommentoimalla, jos vielä jokin asia jäi mieltäsi askarruttamaan!
ToimistoSissit on sihteerien ja assistenttien ammatillisen tiedon ja kokemuksien jakamisen verkosto – jotta meidän jokaisen ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen! Liity seuraan ilman jäsenmaksua osoitteessa www.toimistosissit.fi
Mielenkiintoinen postaus!
VastaaPoistaTytär on myös todella kiinnostunut yrittäjyydestä. Opinnot vielä ovat kuitenkin kesken, joten hän on miettinyt kevytyrittäjyyttä. Juurikin assistentin tehtäviin. Mukava seurata, kuinka tämä lähtee etenemään. Kiitos postauksesta.