Assistentin arkea koronakriisin keskellä: Viisi vinkkiä etätyön konkarilta
Kaikki tapahtumat on peruttu. Vai onko sittenkään?
Taina Ojanen, mcare pro Oy:n myynti- ja markkinointisihteeri sekä johdon
assistentti ei ole tyytynyt lykkäämään kaikkea yhteisöllistä toimintaa hamaan
tulevaisuuteen – sen sijaan hän on ollut mukana kehittämässä uusia
vaihtoehtoisia konsepteja.
”Etänä” on sana, joka kuuluu nyt
kaikkialla. IT-alan assistenttina etätyö oli arkea jo ennen koronaa. Ennen viikoittainen
käytäntö on nyt jokapäiväinen. Muutos on vienyt Tainalta erityisesti
kollegoiden kanssa syödyt yhteiset lounaat sekä rennon ”töistä rupattelun, joka
ei ole chatissä ihan sama.” Toisaalta se on myös vähentänyt turhaa matkustelua
– luonto ja ajankäyttö kiittää. Myös yrityksen toiminta on hyötynyt, sillä
asiakkaiden toiminta on sähköistynyt kasvavalla vauhdilla. Toimiviin välinesiin
ja järjestelmiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota, ja
turvalliset etäyhteydet osa normaalia työelämää. Kun välineet on kerran opittu,
niitä tullaan käyttämään myös tulevaisuudessa, Taina uskoo.
Ei oteta turhia riskejä
Näin etätyön konkarina Taina ohjeistaa
pitämään huolen siitä, että ei jää yksin mahdollisten ongelmiensa kanssa.
Tärkeää on olla oma-aloitteinen ja ”muistaa tarjota ja vastaanottaa apua” sekä
”pitää chateillä säännöllisesti yhteyttä kollegoihin.” Myös työnantajat tulevat
Tainan kokemuksen mukaan hyvin vastaan näin poikkeustilassa. Esimies on
esimerkiksi rohkaissut häntä kouluttautumaan pidemmälle nyt, kun aikaa itsensä
kehittämiselle tuntuu olevan enemmän.
”Ei oteta turhia riskejä” kuvaa hyvin Tainan
omaa asennetta sekä hänen edustamansa yrityksen näkökulmaa tilanteeseen.
Etätöihin jäätiin jo hyvissä ajoin ennen suositusta, kesäkuun tapahtumat on
peruttu ja syksyyn suhtauduttaan varauksella. Se on muuttanut myös assistentin järjestämien tilaisuuksien luonnetta.
Huomio on kiinnitetty ravintolavarauksista etäkokouksiin.
Lemmikkiesittelyt ja virtuaalibaarit
Myös työpaikan suuri kvartaalitapahtuma päätettiin
tänä vuonna peruuttamisen sijaan järjestää etänä. Päivä alkoi etäkoulutuksella,
jonka jälkeen vietettiin yhdessä iltaa levyraadin, jutustelun ja musavisan
merkeissä. Jokainen sai ostaa itselleen mieluisaa ruokaa ja juomaa ”firman
piikkiin”. Tilaisuutta pidettiin hyvin onnistuneena ja samaa mallia aiotaan
soveltaa myös jatkossa. Lemmikkiesittelyt ja virtuaalibaarit kokeneena Taina
toivoo myös uusia erilaisia ideoita etäohjelmaan ja uudenlaisen rentojen virtuaalitilaisuuksien
järjestämiseen.
Usko vanhaan malliin on kuitenkin yhä tallella. Tainan
mukaan työyhteisössä kaivataan yhteisiä kesäpäivä ja pikkujouluja, joissa voi
keskustella ja rentoutua porukalla. Kun turvattomuuden tunne ja rajoitukset
ovat selätetty, aloitetaan pikkuhiljaa paluu totuttuun arkeen. Alle 50 hengen
yrityksen assistenttina Taina pitää ensimmäisinä askelina esimerkiksi firman
sisäisiä tapahtumia ja kokouksia, jotka järjestettäisiin ulkona. Taina myös
uskoo, että hänen asenteensa mukaisesti ”harva haluaa ottaa turhia riskejä” ja
siksi voi mennä aikaa, kunnes kaikki palaa ennalleen. Toisaalta tapahtumien
siirtyminen verkkoon tulee myös yleistymään, sillä se on huomattu monilta osin
toimivaksi ratkaisuksi.
Etätapahtumien yleistymisen rinnalla Taina toivoo,
että myös työelämän joustavuus jäisi osaksi normaalia arkea. Se, että erilaiset
elämäntilanteet loksahtavat työn rinnalle sujuvammin ja työntekijällä on
mahdollisuus esimerkiksi auttaa lasta tai isovanhempaa tarpeen tullen, vaikka
kesken työpäivän, olisi yksi arvo, josta meidän Tainan mukaan tulisi pitää
kiinni.
Taina Ojanen, myynti- ja markkinointisihteeri sekä johdon assistentti, mcare pro Oy |
Tainan viisi vinkkiä etätyöhön
1.
Aloita (ja lopeta) työpäivä ajoissa ja
sinulle sopivin rutiinein. Suihku, päivävaatteiden pukeminen, hyvä aamupala ja
pieni jaloittelu lähimetsässä ennen muun perheen heräämistä ovat omat
suosikkini etätyöpäivän aloitukseen.
2.
Huolehdi hyvästä työergonomiasta ja
tauoista. Hyödynnä työajan joustot, jos mahdollista, ja pidä
pidempi tauko, vaikka keskellä päivää, esimerkiksi ulkoillen, suuritöisten ja keskittymistä vaativien työtehtävien lomassa.
3.
Pidä säännöllisesti yhteyttä kollegoihin ja ole aktiivinen, älä jää ongelmien kanssa yksin, ja pidä itsesi
työllistettynä apua tarjoten.
4.
Mikäli kotona on työpäivien aikaan
perhettä, sopikaa yhdessä selkeät aikataulut, sekä merkit siitä milloin voi tai
ei voi tulla keskeyttämään. Ilmoita muille kotona etukäteen, jos sinulla on
tärkeä kokous, jonka aikana sinua ei saa häiritä. Esimerkiksi meillä saa
häiritä kokousten aikana vain, ”jos joltain tulee verta tai talo palaa.”
Vastaavasti tarjoa muille tarvittaessa kokous – tai etäkoulun rauha.
5.
Mikäli päivälle on luvassa paljon
palavereita, pue jo aamulla mieluinen paita ja kampaa tukka, sekä sipaise
vaikka huulikiiltoa, jos se nostattaa omaa fiilistä. Eli varaudu siihen, että
olet valmis avaamaan kameran palaverin aikana, jos sellaista pyydetään tai se
sopii muuten kokouksen tunnelmaan.
Jos sinullakin on vinkkejä arjen helpottamiseen, jaathan ne kanssamme ToimistoSissien Facebook-ryhmässä. Miten teillä tehdään työtä tai vahvistetaan yhteisöllisyyttä? Millä olette piristäneet työkavereiden päivää? Jaetaan ideoita ja haetaan vinkkejä etäarjen piristämiseen toisiltamme!
Usva Uusikumpu, viestinnän assistentti, ToimistoSissit
ToimistoSissit on sihteerien ja assistenttien ammatillisen tiedon ja kokemuksien jakamisen verkosto – jotta meidän jokaisen ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen! Liity seuraan ilman jäsenmaksua osoitteessa www.toimistosissit.fi
Usva Uusikumpu, viestinnän assistentti, ToimistoSissit
ToimistoSissit on sihteerien ja assistenttien ammatillisen tiedon ja kokemuksien jakamisen verkosto – jotta meidän jokaisen ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen! Liity seuraan ilman jäsenmaksua osoitteessa www.toimistosissit.fi
Kommentit
Lähetä kommentti